واقعيت‌هايي درباره شروع يك كسب‌و‌كار «لايف كوچينگ»

واقعيت‌هايي درباره شروع يك كسب‌و‌كار «لايف كوچينگ»

واقعيت‌هايي درباره شروع يك كسب‌و‌كار «لايف كوچينگ»

مطالعه اين مقاله ممكن است كه احساسات شما را جريحه دار كند اما واقعيتي است كه بايد گفته شود.

اگر مدتي است كه درگير كسب‌و‌كار كوچينگي خود هستيد، اما نتيجه نمي‌گيريد، به اين مقاله توجه كنيد زيرا موضوعاتي هست كه در مدارس كوچينگ به شما نمي‌گويند.

كوچينگ واقعا خوب است و كار مي‌كند. كوچ‌ها مي‌توانند زندگي افراد را تغيير دهند اما «لايف كوچينگ» به عنوان يك كسب‌و‌كار فروش، بسيار بسيار دشوار است. درواقع بايد گفت كه «لايف كوچينگ» يك كسب‌و‌كار نيست!

كوچينگ يك مهارت است كه آن را مي‌آموزيد. همچون مهارت طراحي و يا مهارت تدريس و به خودي خود يك كسب‌و‌كار نيست. البته بهتر است بگوييم كه مي‌تواند يك كسب‌و‌كار باشد به شرط اين كه در كنار چيزي ديگر قرار گيرد.

بسياري از افراد از كارهاي خوبي كه دارند بيرون مي‌آيند و مهارت‌هايشان را كنار مي‌گذارند، زيرا تصميم گرفته اند كه يك «لايف كوچ» باشند و به ديگران كمك كنند تا روياهاي خود را تحقق بخشند و تبديل به بهترين خود شوند. سپس براي داشتن مراجع مي‌جنگند، زيرا هيچ كس نمي‌داند كه آن‌ها درباره چه صحبت مي‌كنند و يا اين كه يك «لايف كوچ» دقيقا چكار مي‌كند.

به ما حرف‌هايي گفته مي‌شود مثل اين كه «اگر به چيزي علاقه داشته باشيد، مي‌توانيد آن را تبديل به يك كسب‌و‌كار كنيد و اگر به همين جمله باور داشته باشيد، آن گاه مي‌توانيد هركاري انجام دهيد». اين جمله دروغي بيش نيست. اشتياق و علاقه منجر به كسب سود نمي‌شود. در مدارس كوچينگ به ما گفته مي‌شود كه شما از هر مراجع در ماه بين 300 تا 500 دلار درآمد خواهيد داشت. با يك حساب سرانگشتي مشخص مي‌شود كه تنها داشتن 9 يا 10 مراجع در ماه مي‌تواند منجر به دريافت قابل توجهي پول شود. بر همين اساس هم اين طور برداشت مي‌شود كه « لايف كوچ» بودن عالي است. اما در اينجا نكته اي وجود دارد: «اين كه اگر چيزي خوب و جالب به نظر برسد و مردم از آن تعريف كنند، به اين معنا نيست كه حاضرند براي آن پول پرداخت نمايند.»

وقتي كه به عنوان يك كوچ شروع به كار مي‌كنيد، تازه متوجه مي‌شويد كه داشتن 10 مراجع در ماه اصلا كار ساده‌اي نيست. كوچ‌هايي هستند كه در كار خود بهترينند، پر فروش‌ترين كتاب‌ها را نوشته‌اند، 75 هزار فالوئر و لايك در فيس‌بوك دارند، همه كارها را به درستي انجام مي‌دهند، اما همچنان براي داشتن مراجع در تلاشند. چرا؟ زيرا آن‌ها «لايف كوچ‌هاي عمومي» هستند و هيچ نيش ماركتي[1] ندارند. لايف كوچ آن چيزي نيست كه مردم به دنبال آن باشند. اگر نيش ماركت خاص خود را نداشته باشيد، پيدا كردن و حفظ مراجعيني كه حاضر به پرداخت پول باشند بسيار دشوار است.

همان طور كه پيش‌تر نيز بيان شد، افراد زيادي هستند كه وقتي مهارت كوچينگ را مي‌آموزند، تصميم مي‌گيرند كه كار خود را ترك كنند و يك «لايف كوچ» شوند تا بتوانند به ديگران كمك نمايند. اين كار را نكنيد. تمامي ‌دانش و تجربيات پيشين خود را ناديده نگيريد.

واقعيت دردناك ديگري كه وجود دارد اين است كه فروش هر مهارتي 10 هزار برابر ساده‌تر از فروش كوچينگ است. اگر مي‌خواهيد كه كوچينگ را كسب‌و‌كار خود كنيد، مي‌بايست تمام تخصص‌ها، تجارب و مهارت‌هاي ديگر خود را بكار گيريد و از آن براي پيشبرد كسب‌و‌كارتان استفاده نماييد. به طور قطع شخصيت و نقاط قوت شما لازمه كسب‌و‌كارتان است.

  • اگر يك سخنران خوب هستيد، كسب‌و‌كار خود را حول كوچ كردن ديگران در خصوص ترس از ارائه دادن قرار دهيد.

  • اگر يك نابغه بازاريابي و برندسازي هستيد، تمركز خود را اين بگذاريد كه از طريق كوچينگ به ديگران كمك كنيد تا برند خود را توسعه دهند.

  • اگر در يك سازمان بزرگ مسئوليت استخدام نيروها و بررسي رزومه‌ها را بر عهده داريد، به افراد جوياي كار كمك كنيد تا شغل رويايي خود را پيدا كنند.

  • اگر تجربه زندگي شما منحصر به فرد بوده است – فرزند خود را از دست داده‌ايد، تجربه موفقي در زمينه مذاكره براي حقوق بالاتر داريد، يك موسيقي‌دان حرفه اي هستيد – از اين تجربه در كسب‌و‌كار خود و براي كوچ كردن افرادي شبيه به خود استفاده كنيد.

    واقعيت‌هايي درباره شروع يك كسب‌و‌كار «لايف كوچينگ »
    واقعيت‌هايي درباره شروع يك كسب‌و‌كار «لايف كوچينگ »

واقعيت اين است كه افراد به خاطر خود شما و كارهايي كه انجام داده ايد، به سراغتان مي‌آيند. داستان زندگي شما مهم است. مهارت‌ها و تخصص شما مهم است. و هرچند كه كوچينگ به آدم‌ها نمي‌گويد كه چه كاري انجام دهند اما با اين حال گاهي اوقات افراد از شما راهنمايي مي‌خواهند و شما صد در صد اين اجازه را داريد كه كوچ، منتور، معلم و يا مشاور آن‌ها باشيد

بسياري از كوچ‌هايي كه توانسته اند كسب‌و‌كار خوبي داشته باشند يكي از كارهاي زير را انجام داده اند:

  1. ساير كوچ‌ها را كوچ كرده اند و يا منتورشان بوده اند.

  2. كسب‌و‌كارهاي كوچك را كوچ كرده اند.

  3. مديران اجرايي در سازمان‌ها را كوچ كرده اند.

به عبارت ديگر آن‌ها افرادي را كوچ كرده اند كه ارزش كوچينگ را مي‌دانند و حاضرند براي آن پول پرداخت كنند. هيچ چيز نادرستي درمورد كوچ كردن كوچ‌ها، كسب‌و‌كارها و يا مديران وجود ندارد. تنها مساله اين است كه تمام كوچ‌ها نمي‌توانند اين كارها را انجام دهند و البته تمام كوچ‌ها نبايد كه اين كارها را انجام دهند.

روش ديگر براي موفقيت در كسب‌و‌كار كوچينگ اين است كه نيش ماركت داشته باشيد. كوچ‌هاي بسياري هستند كه افرادي مشخص با موضوعاتي مشخص را كوچ مي‌كنند – موضوعاتي مثل رابطه و اعتماد به نفس – و موفقند. آن‌چه كه باعث موفقيت اين كوچ‌ها مي‌شود اين است كه حاضرند يك بازار خيلي خاص را انتخاب كنند و نگران اين نيستند كه برندشان را حول يك مساله خيلي خاص بسازند.

كوچ‌هايي كه توانسته اند كسب‌و‌كار موفقي داشته باشند، كارهاي زير را انجام داده اند:

  • به وظايف خود به خوبي عمل كرده اند و هزينه‌هاي لازم را پرداخته اند (اين كارها زمان مي‌برد).

  • مهارت‌هاي ديگر خود را با كوچينگ تركيب كرده اند و به ارائه كوچينگ خالص اكتفا نكرده اند.

  • بسته‌هايي براي مراجعين خود تعريف كرده اند.

  • و در مورد اين كه چطور مي‌توانند كسب‌و‌كار خود را ايجاد و مديريت نمايند، مطالعه كرده و آموخته اند.

و سپس با وجود بالا و پايين‌ها به كار خود چسبيده اند، فداكاري كرده اند، از برخي ايده‌آل‌هاي خود گذشته اند و به خود اجازه داده اند تا با تصويري كامل از خويش ظاهر شوند.

براي اين كه كسب‌و‌كار لايف كوچينگتان را براي خود ساده‌تر سازيد، مي‌توانيد كارهاي زير را انجام دهيد:

  • مشخص كنيد كه دقيقا براي چه كساني مي‌خواهيد كار كنيد و چه مساله اي از آن‌ها را حل مي‌كنيد.

  • ياد بگيريد كه در تمام مكالمات روزمره خود درباره كوچينگ حرف بزنيد.

  • كوچ كردن در موضوعات عمومي و كلي را متوقف كنيد. اين كار فروش را برايتان سخت مي‌كند و باعث مي‌شود كه در هيچ زمينه خاصي شناخته شده نباشيد.

  • براي هر بازار خود يك بسته مشخص مبتني بر تخصص خود طراحي كنيد و در آن خبره شويد.

  • با كسي كار كنيد كه اين صنعت را مي‌شناسد و مي‌تواند به شما در مسير موفقيت كمك كند.

ترجمه و تلخيص از سايت:

https://theuncagedlife.com/life-coaches-dont-quit-day-job

 

ترجمه و تلخيص از سرکارخانم دکتر نگار خسروی

از دانشجویان سفر استادی مدام

[1] Niche market: بازار گوشه اي

Related Articles

Responses

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟
Scan the code
سلام
چطور می‌تونم کمکت کنم؟