عادت قصه‌ای که تکرار می‌شود

چون مهمترین کتابی که به آن استناد می‌کنم «هفت عادت مردمان مؤثر» است، جرأت ندارم بگویم که وجود این همه منابع مختلف در مورد عادت دارد کم‌کم آزاردهنده و کلیشه‌ای می‌شود.

کدام فیل‌سوار است که نخواهد دست از هدایت فیلش بدارد و به تحلیل حرکت‌های زیبای پرندگان در آسمان نپردازد. عادت‌ها همان پاسخ نهایی هستند.

پس بی‌مقدمه اما کوتاه نگاهی بیاندازیم به ادامه مسیر. فیل‌سوار را بررسی کردیم و فیل را کاویدیم. در پست قبل هم دیدیم که مسیر چقدر مهم است.

۳. به مسیر شکل دهید:

  • عادت ایجاد کنید. وقتی رفتار عادتی است، به سادگی انجام می‌شود. نیازی نیست فیل سوار برای تحریک یک رفتار، دائم در تلاش باشد. این ایده درخشان از کتاب «قدرت عادت چارلز داهیگ» آمده است.

اما عادت‌ها خود دو دسته هستند:

  1. عادت‌هایی که محیط در ما ایجاد می‌کنند و با آنها سازگاری سالم یا بیمارگون ایجاد می‌کنیم. از سمت دیگر محیط مشوق یا مانع عادت‌های ما خواهد بود.
    باز هم محیط را می‌بینیم. اما این‌بار چالش ذهنی را که برادران هیث درست کرده‌اند را برایتان مطرح می‌کنم. شاید معماران دنبال کننده هم روحشان تازه شود. می‌خواهیم عادت کتاب خواندن ایجاد کنیم.
    به طراحی یک پارک تم‌دار (مضمون‌دار) فکر کنید که در آن آدم‌ها کتاب‌خوان می‌شوند.
    مثلاً در این پارک مضامین یک کتاب کلمه به کلمه و به سرعت نمایش داده می‌شود و افراد باید بخوانندش.
    مسئله جالبتر این است که بعد از طراحی چنین پارکی شما باید آن را دور خودتان بسازید.
    یادتان باشد محیط همه چیز است.
  2. عادت‌های ذهنی از نوعی دیگرند. آنها براساس کارکردهای شناختی و مغزی ما شکل می‌گیرند و تقویت می‌شوند و محیط تأثیر مستقیم در آن‌ها ندارد.
    در قسمت قبل هم آثار عادت‌های ذهنی روی محیط  را می‌توانید ببینید. مطالعات نشان داده است که فیل‌های بدخواه هم با یک دستورالعمل شفاف و سرراست برای کمک به خیریه داوطلب خواهند شد. اما اینجا می‌خواهیم در مورد یک سرمایه‌گذاری ذهنی صحبت کنیم که آورده‌اش در مورد کارهای پیچیده بی‌نظیر است.
    وقتی می‌خواهید یک عادت ایجاد کنید ابتدا باید کار را انجام دهید. برای انجام کار دقیقاً مشخص کنید کِی و کجا آن کار را انجام خواهید داد.
    مثلاً من فردا صبح بعد از صبحانه در ساعت ۷:۳۰ صبح و در حال خوردن نوشیدنی گرم بعد از صبحانه روی مبل تک‌نفره نزدیک پنجره می‌نشینم و کتاب تولید محتوا را می‌خوانم. چند ثانیه خودم را در این حالت تصور می‌کنم. همین کار احتمال انجام این کار را تا سه برابر افزایش خواهد داد.

فقط یک چیز دیگر در مورد عادت‌ها اضافه می‌کنم و شما را به منابع بسیار دیگر می‌سپارم.

برای کارهای روتین و روزمره خود فهرست داشته باشید. یک چک لیست ساده حتی برای کارهای بعد از بیدار شدن،‌تغییر بزرگی ایجاد خواهد کرد.

مسیر را دست کم نگیرید. تجربه‌های زمان/مکان و فهرست‌سازی خود را با ما در میان بگذارید.

Related Articles

Responses

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟
Scan the code
سلام
چطور می‌تونم کمکت کنم؟