کلید را بزن!

در این پست،‌ اولین مدل یکپارچه کننده را که ساده و فهمیدنی و دوست داشتنی هم هست بررسی می‌کنم.

این مدل، چیزی است که برادران هیث در کتاب کلید را بزن معرفی کرده‌اند. آن‌ها چندین کتاب قدرتمند را کنار همه گذاشته‌اند و در یک نقشه راه قوی آن‌ها را برای اثربخشی بیشتر به هم متصل نموده‌اند.

ایده ساده است:

اگر می‌خواهید چیزی تغییر کند، یکنفر در یکجا باید کاری متفاوت انجام دهد. آن یک نفر شاید شما باشید یا تیم شما.

هر کس از یک طرف فیلی احساساتی است و از طرف دیگر فیل‌سواری عاقل. شما باید به هردو رسیدگی کنید و در ضمن راه موفقیت را برایشان روشن و واضح نمایید. یعنی سه کار زیر را باید انجام دهید:

  1. فیل سوار را هدایت کنید:
    • نقاط روشن را بیابید. بررسی کنید در همان شرایطی که می‌خواهید تغییر بدهید چه چیزی دارد درست کار می‌کند و الگوی آن را تکرار کنید. این ایده از کتاب «انحراف مثبت پاسکاله، استرین» برداشته شده است.
    • حرکات مهم را ثبت کنید. به تصویر بزرگ نگاه نکنید. برای تغییر، رفتارهای خاص مهم را در نظر بگیرید.
    • به مقصد اشاره کنید. تغییر را با داشتن تصویری دقیق از مقصد و چرا رفتن به سمت ارزشش را دارد آسان‌تر کنید.
  2. به فیل انگیزه بدهید:
    • احساس را پیدا کنید. آگاهی به چیزی و دانستن واقعیات، منجر به تغییر نمی‌شود. برای تغییر باید تغییر احساس شود و حس تغییر ایجاد گردد. این ایده از کتاب «قلب تغییر جان.پی.کاتر» برداشته شده است.
    • تغییر را کوچک کنید. تغییر را آنقدر به قدم‌های کوچک بشکنید که دیگر آن قدم‌ها فیل را نترساند. این ایده از کتاب «قدم کوچکی که می‌تواند زندگیتان را تغییر دهد رابرت مورر» برداشته شده است.
    • به آدمها اجازه رشد بدهید. حس هویت ایجاد نمایید و طرز فکر رشد را القا کنید. این ایده از کتاب «طرز فکر کارل دوک» برداشته شده است.
  3. به مسیر شکل دهید:
    • محیط را عوض کنید. وقتی موقعیت تغییر کند، رفتار تغییر می‌کند. بنابراین موقعیت را تغییر بدهید. این ایده از کتاب «سقلمه ریچارد تالر» آمده است.
    • عادت ایجاد کنید. وقتی رفتار عادتی است، به سادگی انجام می‌شود. نیازی نیست فیل سوار برای تحریک یک رفتار، دائم در تلاش باشد. این ایده درخشان از کتاب «قدرت عادت چارلز داهیگ» برداشته شده است.
    • با جمع باشید. رفتار مسری است. به گسترش آن کمک کنید. ایده جالب کتاب «به باشگاه بپیوند تینا روزنبرگ»

با جستجوی عبارت کلید را بزن در گوگل خلاصه‌هایی از کتاب خواهید یافت و ضمناً می‌توانید کتاب را به صورت‌های کاغدی، الکترونیک و صوتی بخرید.

چرا این مدل و کتاب مهم است؟

چون خلاصه و یکپارچه کننده هفت کتاب مهم درباره تغییر است. از طرف دیگر مدلی است که رویکردی همه‌جانبه و یکپارچه در مورد تغییر دارد.

این کتاب حاوی دانش، طرز فکر و ابزارهای خوبی است برای کوچینگ.

در پست‌های بعد بیشتر به این کتاب می‌پردازیم.

Related Articles

Responses

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟
Scan the code
سلام
چطور می‌تونم کمکت کنم؟