گلّه خود را بیابید!

خبر رسیده است که گویا اهمیت عامل‌های مختلف در مدل را به حجم مطالبی که من نوشته‌ام نسبت داده‌اند. درباره عادت، کوتاه نوشتم چون درباره آن مطالب زیادی وجود دارد. چند کتاب پرفروش اخیر درباره مسئله عادت‌ها است. از کتاب‌هایی که در عنوان آن‌‌ها از واژه عادت استفاده شده است، مثل کتاب «قدرت عادت» تا کتاب‌هایی که عادت در عنوانشان نیست ولی درواقع این مبحث را مد نظر دارند، مثل «مؤفق سازها» همه در حوالی عادت می‌چرخند. کس را چه زور و زهره که نفی عادت کند، وقتی کاوی در مورد آن کتاب نوشته است ؛)

اما بیایید به مبحث شیرین گلّه برسیم.

۳.  به مسیر شکل دهید:

  • با جمع باشید. رفتار مُسری است. به گسترش آن کمک کنید. این ایده جالب از کتاب «به باشگاه بپیوند تینا روزنبرگ» برداشته شده است.

هم فیل و هم فیل‌سوار ما مدام چشم می‌چرخانند تا ببینند دیگران چه می‌کنند. گاهی حتی چاره‌ای جز اطاعت نیست. «فشار اجتماعی» شما را به انجام رفتارهایی وا می‌دارد که گمان نمی‌کردید هیچگاه سراغشان را بگیرید. ما رفتار گلّه‌ای داریم. باید تصمیم بگیریم که از این خاصیت در جهت اهدافمان استفاده کنیم یا بگذاریم که گله از ما استفاده کند. راه میانبری وجود ندارد. حتی درون‌گرایان هم از این ویژگی مصون نیستند.

حقیقت تلخ این است که گاهی باید گلّه‌ای را که مانع حرکت است رها کرد. جالب این است که وقتی در کارگاه‌هایم می‌گویم که برای پیشبرد اهدافتان شاید مجبور باشید این کار را انجام دهید، با مقاومت جدی روبرو می‌شوم. حتی وقتی به افراد می‌گویم که احتمال چاق شدن کسانی که دوستان چاق دارند، سه برابر بیشتر است، با نگاه‌های ملتمسانه از من می‌خواهند که فوراً تکذیبش کنم.

دروغی در کار نیست. ما میانگین افرادی هستیم که بیشترین نزدیکی را با آنها داریم. تعجبی هم ندارد. فیل هویتش را در مقایسه با افراد تثبیت می‌کند. بخشی از این هویت، از سوی گلّه می‌آید.

تغییر بزرگ شما، حمله به هویت گلّه محسوب خواهد شد. فیل‌های دیگر در مقابل عضو مرتد می‌ایستند. کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است. شما طرد می‌شوید و اگر حواستان نباشد که باید این درد را تا یافتن گلّه‌ای جدید تحمل کنید، دوباره به همان رفتار قدیم باز می‌گردید.

گلّه، سخت‌ترین قسمت تغییر و قدرتمندترین ابزار آن است.

کتاب نمی‌خوانید؟ حوصله برنامه‌ریزی، اراده‌ورزی و هرگونه دستکاری روی خود را ندارید؟

یک گلّه کتاب‌خوان بیابید. مطیع باشید. بگذارید کارها خودش جلو برود.

فقط مثل همیشه یادتان باشد که زیاده‌روی نکنید. فشار اجتماعی ممکن است شما را به کارهایی عجیب وا دارد. درباره آزمایش زندان استانفورد که توسط فیلیپ زیمباردو انجام شد آزمایش اش و آزمایش میلیگرم بخوانید.

هدف را شما تعیین کنید. از جمع نیرو بگیرید.

Related Articles

Responses

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟
Scan the code
سلام
چطور می‌تونم کمکت کنم؟